Tomasz Dąbrowski
Internet w strategiach marketingowych polskich banków

Ostatnie trzy lata to okres rosnącego zainteresowania polskich banków wykorzystaniem internetu w świadczeniu usług dla klientów detalicznych.

Generalnie można wyróżnić sześć strategii przyjmowanych w tym zakresie. Pierwsza to brak obecności w internecie - jest to dobre rozwiązanie dla banków, których rynek docelowy stanowią klienci nie korzystający z sieci.

Kolejną strategią, którą przyjęła znacząca część banków, było wykorzystanie internetu w komunikacji marketingowej. Choć przez ostatnie dwa lata nastąpiła duża poprawa w ich działaniach komunikacyjnych w sieci, to nadal jest to obszar, w którym tkwią duże rezerwy zaadaptowania internetu do budowania trwałych relacji z klientem.

Trzecią strategią jest rozwój nowego produktu - konta obsługiwanego przez internet. Banki wprowadzające taką usługę zwracały najczęściej uwagę na wygodę i większą swobodę klientów w dostępie do środków. Jednak podstawowym mankamentem tej strategii okazywał się niewielki zakres oferowanych usług. Dlatego pojawiła się czwarta strategia, polegająca na wykorzystaniu internetu jako kanału dystrybucji, poprzez który dostępna byłaby większość produktów banku.

Inną strategię przyjęły banki nie działające dotychczas na rynku detalicznym - nie dysponując siecią placówek zdecydowały się na koncepcję banku internetowego, obecnego jedynie w sieci. Kolejną strategią okazał się bank wirtualny. Jego idea polega na utworzeniu firmy, która byłaby pośrednikiem współpracującym z bankami i innymi instytucjami finansowymi dokonującym sprzedaży ich produktów wyselekcjonowanych pod kątem indywidualnych potrzeb klienta banku wirtualnego.

Liczba banków angażujących się w wykorzystywanie internetu do świadczenia usług na rynku detalicznym wydaje się wskazywać, że oceniły one perspektywy rozwoju tego segmentu jako bardzo obiecujące. Jednak wyniki badań i pierwsze doświadczenia banków nie potwierdzają ich początkowego optymizmu. Słuszne zatem wydaje się dokonanie analizy podjętych dotąd działań, zwłaszcza pod kątem ich kosztów oraz trwałości przewagi konkurencyjnej, która zapewnia bankowi przyjęty przez niego sposób wykorzystania sieci. Analiza taka pozwoli na ocenę efektywności różnych strategii i ich przydatności jako podstawy budowania przewagi strategicznej banku w przyszłości.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję