Paweł Karpiński
Opinie przedsiębiorstw o poziomie cen produktów bankowych

Jednym z głównych czynników określających konkurencyjność banków jest poziom cen ich produktów. Określanie tego poziomu może być dokonywane w dwóch wymiarach: ofertowym, polegającym na porównaniu warunków ofertowych banków, oraz handlowym, polegającym na zgromadzeniu informacji rynkowej na temat rzeczywistych cen sprzedaży produktów bankowych i ich analizie.

W badaniach rynkowych przeprowadzonych przez Fundację Edukacji i Badań Bankowych w segmentach małych i średnich przedsiębiorstw (ogółem ponad 2000 podmiotów) uzyskano ich opinie na temat poziomu cen 19 produktów (usług) bankowych.

Zgromadzony materiał odnosi się przede wszystkim do rzeczywistych warunków cenowych, które występują na rynku bankowym, a w znacznie mniejszym stopniu do porównań warunków ofertowych.

Dla banków znacznie ważniejsze powinny być wnioski, które można sformułować na podstawie ich rzeczywistych rynkowych wizerunków cenowych na tle innych banków, niż wnioski wyciągnięte wyłącznie na podstawie sformalizowanego porównania ofert bankowych. Nierzadko na podstawie takich porównań wyciąga się, jak się wydaje, zbyt pochopne wnioski, dotyczące tak zasadniczego aspektu aktywności rynkowej banków, kształtującego ich potencjał konkurencyjny, jakim są rzeczywiste warunki cenowe. Jednym z takich wniosków jest opinia o małym zróżnicowaniu poziomu cen, a nawet o występowaniu silnego efektu naśladownictwa.

Formalne podobieństwo ofert cenowych skłoniło wielu analityków rynku bankowego do sformułowania wniosku o wzrastającym znaczeniu pozacenowych warunków oferty w konkurencji między bankami, takich jak zakres przedmiotowy oferty czy szeroko rozumiane czynniki jakościowe obsługi bankowej. Czy tak jest w rzeczywistości? Autor podjął próbę skonstruowania wskaźnika rynkowego wizerunku cenowego banku, syntetyzując opinie przedsiębiorstw na temat poziomu cen produktów największych banków.

Analiza wyników badań rynkowych wykazuje, że uprawniona jest hipoteza, mówiąca, iż największe banki coraz bardziej upodabniają się do siebie pod względem produktowej pojemności oferty i jakościowego obsługi bankowej, a w znacznie większym stopniu różnią się pod względem realnych, płaconych przez przedsiębiorstwa cen swoich produktów.

Ta strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej.
Aby się dowiedzieć więcej o technologii cookies, proszę kliknąć tutaj: Polityka prywatności NBP »
Aby móc przeglądać zawartość, należy zaakceptować cookies z tej strony Akceptuję