Ireneusz Badowski Rola kontroli wewnętrznej w zdobywaniu przez bank komercyjny certyfikatu z serii ISO 9000
Bank komercyjny nie może dopuścić do obniżenia poziomu obsługi jakości swoich klientów lub produktów, gdyż prowadzi to do utraty jego dochodów, prestiżu i możliwości dalszego działania.
Powoduje to, że kierownictwo banku również stale ulepsza różnorakie systemy kontroli i nadzoru, których stosowanie pozwala mu na uzyskanie rzetelnej informacji, dającej możliwość korygowania nieprawidłowości, zanim przyczynią się one do poważnych strat.
Analizując cele kontroli funkcjonalnej w banku komercyjnym, wydaje się oczywiste, że to właśnie pion kontroli wewnętrznej (kontrola instytucjonalna), stając się w coraz większym stopniu ważnym elementem polityki zarządzania bankiem, działający na mocy art. 9 Ustawy Prawo bankowe, może pomagać i pomaga swojej organizacji w uzyskaniu certyfikatu z serii ISO 9000.
W bankach komercyjnych, w których zarządy banków zleciły departamentom kontroli wewnętrznej (audytu wewnętrznego) kierowanie działaniami firmy przed uzyskaniem certyfikatu ISO, kontrolę zarządzania jakością i analizę powstałych w ich wyniku kosztów wprowadzania jakości, kompleksowe zarządzanie jakością, które zależy właśnie od zarządów banków, wydaje się osiągać najwyższy jakościowo poziom.
|